A sópótlásról

Tudott dolog, hogy cf-ben a verejték magas sótartalma miatt minden olyan esetben, amikor a szervezet felhevül: fokozott mozgás, emelkedett külső hőmérséklet, láz, a verejtékezéssel igen nagy mennyiségű sót veszíthet a szervezet.

Ennek pedig meglehetősen súlyos következményei is lehetnek:bágyadtság, fejfájás, rossz közérzet, izomgörcs, hasi fájdalom, gyengeség, végül teljes elesettség.
Kicsinyeknél a szülő megrémül ilyen tünetek láttán, nem tudja mire vélni a kialakult rosszabbodást és riadtan viszi orvoshoz gyermekét.
De természetesen felnőtteknél is kialakulhatnak hasonló tünetek, pedig ez az állapot megelőzhető lett volna, ha megfelelő felvilágosítás ismeretében időben gondolnak a veszélyre: ez pedig a sóvesztés.

Ha meggondoljuk, hogy a cf-es verejték 4 x, 5 x annyi sót tartalmaz, mint az egészséges egyéneké, akkor érthetővé válik, hogy mennyi sót veszthet a cf-es egy-egy nagyobb verejtékezésnél.

Nagyon ésszerű tanácsokat foglalt össze a korábban megjelent cikk fordítás a vízveszteség és részben a só pótlásáról (8 tipp, hgy cf-esként hidratált maradj), ezért ismétlésekbe nem szeretnék bocsátkozni, de az általános ötleteken kívül, néhány konkrétabb tanácsot sorolnék fel.

Nagyon helyes, hogy rendszeresen sok folyadékot igyon a cf-es gyermek, vagy felnőtt, de ezt csak úgy tudja megtartani a szervezet, ha mellé elegendő sót is pótlunk.

Normál körülmények között is már csecsemő kortól a szokásosnál több sót keverjünk az ételbe, mert az anyatejben aránylag alacsony a só tartalom. A nemzetközi ajánlás szerint, ebben a korban egy napra ½ mokkáskanál (nem kávés!) só biztosítja az elegendő bevitelt, nagyobb gyermekkorúaknak már 1 mokkáskanálnyi a napi ajánlott mennyiség. Ezt a mennyiséget szükséges megemelni a fent említett, magasabb verejtékezéssel járó alkalmak esetén:

  • csecsemőknél láz,
  • túlfűtött szoba,
  • túlöltöztetés, stb.

A felnőtt cf-esek napi só vesztesége a verejtékkel mintegy 500 mg , ez erőltetettebb mozgásnál, sportnál, kimelegedésnél akár a 10 x-es is lehet! Ezért a napi átlagosan ajánlott 6-9 gr só fogyasztása helyett, ilyenkor ennek jelentősen nagyobb mennyisége ajánlott. Már pl. a sportolás megkezdése előtt javasolt sót tenni az elfogyasztandó folyadékba.

A só pótlására a közönséges asztali só is megfelel, nem szükséges a különböző különleges só készítmények alkalmazása (tengeri só, himalája só stb.)

Létezik receptre elkészíthető só-por is, ezt a gondozó orvos írhatja fel korábbi megjelent kiadványunk receptje alapján.

Dr. Holics Klára

top